From Health to Halal: Factors Shaping Consumer Decisions for Lemonilo Noodles
Abstract
This research attempts to determine the influence of food safety, health consciousness, and halal labeling on decisions to purchase Lemonilo noodles Pekanbaru City. The sample size in this research 96 respondents, with a sampling technique using non-probability sampling with a purposive sampling method. The results of the research show food safety has a positive but not significant effect on purchase decision of Lemonilo noodles. Health consciousness and halal labelling have a positive and significant effect on purchasing decisions of Lemonilo noodles. Simultaneously, food safety, health consciousness, and halal labeling influence purchase decision of Lemonilo noodles. The magnitude of the influence of food safety, health consciousness, and halal labeling on the decision to purchase Lemonilo noodles is 69.7%, the remaining 30.3% is influenced by other variables not examined in this research.
Keywords: Food Safety, Health Consciousness, Halal Labeling, Purchase Decisions
Full Text:
PDFReferences
Aisyah, S. (2022). Pengaruh Persepsi Harga, Keamanan Pangan dan Kesadaran Kesehatan Terhadap Keputusan Pembelian Pangan Organik Studi Kasus Pada Generasi Milenial di DKI Jakarta (Bachelor’s thesis, Fakultas Sains dan Teknologi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Aswandi, W. (2020). Pengaruh Keamanan Pangan dan Kesadaran Kesehatan Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Labelisasi Halal (Studi Pada Konsumen Restoran Gunun Salju Banda Aceh) (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry).
Foodreview. (2019). Kondisi Keamanan Pangan Di I ndonesia. Diakses pada 29 November 2023 dari https://www.foodreview.co.id/blog-15669562-kond isi-keamanan-pangan-di-indonesia.html.
Iffathurjannah, M. I., & Harti, H. (2021). Pengaruh keamanan makanan, harga dan rasa terhadap keputusan pembelian. AKUNTABEL: Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 18(2), 235-246.
IPB University. (2019). Mie Instan Tak Bisa Gantikan Nasi. Diakses pada 15 November 2023 dari https://selafast.ipb.ac.id/mi-instan-tak-bisa-gantikan-nasi/.
Ismunandar, I., Muhajirin, M., & Haryanti, I. (2021). Pengaruh Labelisasi Halal dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk UMKM di Kota Bima. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(1), 161-166.
Khairani, K. (2018). Pengarulh Citra Merek dan Keamanan Pangan Terhadap Keputusan Pembelian Produlk Mie Samyang Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Univrsitas Sumatera Utara Medan. Jurnal internasional tentang studi bahasa, penelitian dan pendidikan, 2 (2), 266-280.
Komar, K. (2023). Pengaruh kesadaran kesehatan, Pengetahuan Produk, dan Kepercayaan Merek Terhadap Keputusan Pembelian (Disertasi Doktor, Universitas Putra Bangsa).
Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Manajemen Pemasaran (12th ed.). Erlangga.
Krisnawati, S. (2021). Pengaruh Labelisasi Halal, Gaya Hidup Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Mie Samyang (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Riau) (Disertasi Doktoral, Universitas Islam Riau).
Meirisa, S.T. (2022). Cara Meningkatkan Kesadaran Kesehatan. Diakses pada 10 Januari 2024 dari https://lib.ui.ac.id/m/detail.jsp?Id=9999920519656&lokas i=lokal.
Michaelidou, N., & Hassan, LM (2008). Peran Kesadaran Kesehatan,Kepedulian Keamanan Pangan dan Identitas Etnis Terhadap Sikap dan Niat Terhadap Pangan Organik. Jurnal internasional studi konsumen , 32 (2), 163-170.
Mulyani, PA., Sudiartini, NWA.,& Sariani, NLP. (2020). Perilaku Masyarakat Kota Denpansar Dalam Mengkonsumsi Makanan Cepat Saji (Fast Food) JUIMA : Jurnal Ilmu Manajemen. 10 (2).
Nurlaela, Pettenreng, H.A.M., & Hamid, Abd. (2021). Produk Halal : Perspektif Hukum Perlindungan Konsumen. Pusaka Almaida, Sulawesi Selatan.
Nurnaningtias, M., & Aswad, M. (2022). Pengaruh Labelisasi Halal dan Brand Ambassador Terhadap Keputusan Pembelian Mie Instan Pada Generasi Z di Kabupaten Tulungagung. AmaNU: Jurnal Manajemen dan Ekonomi, 5(1), 29-43.
Puspitasari, C. A., Yulianti, L. N., & Afendi, F. (2021). Pengaruh Green Marketing, Kesadaran Lingkungan dan Kesehatan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pangan Organik Melalui Sikap. Jurnal Aplikasi Bisnis Dan Manajemen (JABM), 7(3), 713-713.
Rufaida. (2021). Cemaran Pangan Segar Asal Tumbuhan (PSAT). Diakses pada 10 Januari 2024 dari https://pertanian.jogjakota.go.id/detail/index/15054#:~:text=Cemaran%20 Biologi%2F%20mikrobiologi,dan%20brkembang% 20dalam%20bahan %20pangan.
Sahir, S.H. (2022). Metodologi Penelitian. KBM Indonesia, Medan.
Sanjaya, Y.C.A., & Wisnulbrata. (2022). 49 Persen Orang Indonesia Prioritaskan Kesehatan Ketimbang Pekerjaan. Diakses pada 16 September 2023 dari https://lifelstylel.kompas.com/relad/2022/08/02/135445920/49-pelrseln-orang-indonel sia-prioritaskan-kelselhatan-keltimbang-pelkelrjaan?page.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.
Suryani, T. (2008). Perilaku Konsumen : Implikasi Pada Strategi Pemasaran. Graha Ilmu, Yogyakarta.
Widyasari, F., & Imam, K. (2023). Pengaruh Health Consciousness, Brand Ambassador, dan Karakteristik Produk Terhadap Keputusan Pembelian Mie Lemonilo (Studi Pada K-Popers di Surakarta) (Doctoral dissertation, UIN Surakarta).
Yulianti, R., Muhlishoh, A., Hasanah, L.N., Rosnah, Lusiana, S.A., & Sutrisno, E. (2022). Keamanan dan Ketahanan Pangan. PT. Global Eksekutif Teknologi, Sumatera Barat
DOI: https://doi.org/10.30596/miceb.v2i0.583
Refbacks
- There are currently no refbacks.