Efforts to Improve Junior High School Student Learning Outcomes by Using Products

Putri Maisyarah Ammy

Abstract


This research aims to improve students' mathematics learning outcomes through the use of teaching aids and to find out whether the use of teaching aids can improve student learning outcomes in fractional number teaching material. The subjects in this research were 25 class VII students of SMP Muhammadiyah 1 Medan and the object of this research was the use of teaching aids to improve student learning outcomes. From the learning outcomes tests carried out in cycle I, the average percentage of students' classical ability was 64.6% and in cycle II it was 82.2%. From these results, it can be concluded that the application of teaching aids can increase students' ability to solve problems in class VII SMP Muhammadiyah 1 Medan by 70%.

Keywords


Learning Outcomes, Teaching Aids

Full Text:

PDF

References


Arviana, A., Syahrilfuddin, & Antosa, Z. (2020). Analisis Penyebab Rendah Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IVB SD Negeri 147 Pekanbaru. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas, 28–34. https://unimuda.e-journal.id/jurnalbahasaindonesia/article/download/952/582

Batubara, I. H., & Ammy, P. M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Biblio Couns: Jurnal Kajian Konseling Dan Pendidikan, 1(2), 43–53. https://doi.org/10.56393/lentera.v2i1.1155

Dahniar. (2022). Penggunaan Alat Peraga Dalam Pembelajaran. Azkia: Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 19(2), 20–32.

Elfrianto, P. D. H., & Lesmana, G. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan.

Erawati, D. (2022). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas 1 SD Negeri 6 Pajar Bulan. SHEs: Conference Series, 5(5), 1086–1093. https://jurnal.uns.ac.id/shes

Indonesia, U.-U. R. (2003). UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL DENGAN RAHMAT TUHAN YANG MAHA ESA PRESIDEN REPUBLIK INDONESIA.

Kemp, Jerrol E., (1997), Proses Perancangan Pengajaran, Bandung: ITB.

Muslimah, U. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Matematika dengan Menggunakan Model Problem Based Learning pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1), 444–450. https://doi.org/10.20961/jkc.v9i1.53869

Permatasari, K. T., Apriyani, E., & Fitriyana, Z. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berupa Alat Peraga Jam Sudut. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 9(2), 83–88. https://doi.org/10.21831/jpms.v9i2.25823

Rusefendi, E.T., (1993), Pendidikan Matematika, Jakarta: Depdikbud.

Sudjana, Nana, (1989), Penilaian Hasil Belajar Mengajar, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suryani, R. M., Sutisnawati, A., & Maula, L. H. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Alat Peraga Benda Manipulatif Sekolah Dasar. Jurnal Didika : Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 163–176. https://doi.org/10.29408/didika.v9i1.18738

Suwardi, S., Firmiana, M. E., & Rohayati, R. (2014). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Terhadap Hasil Pembelajaran Matematika pada Anak Usia Dini. JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 2(4), 297–305. https://doi.org/10.36722/sh.v2i4.177

Ujeng, Husain, S. N., & Paudi, R. I. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Alat Peraga IPA Kelas IV SD Inpres 1 Siney. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(6), 186–203. https://doi.org/10.31949/jee.v1i1.803

Usman, Moh. Uzer, (1994), Menjadi Guru Profesional, Bandung: Pt. Remaja Rosdakarya.

Vera, I. C., & Primasari, M. (2022). Analisis Effect Size: Pengaruh Penggunaan Alat Peraga dalam Pembelajaran IPA SMP Terhadap Hasil Belajar Siswa. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 8(2), 163–168.

Wayan, Nurkancana dan Sumartana, (1986), Evaluasi Pendidikan, Surabaya: Usaha Nasional.




DOI: https://doi.org/10.30596/miceb.v2i0.600

Refbacks

  • There are currently no refbacks.