The Role of Location And Customer Relationship Management in Customer Loyalty With Customer Satisfaction as an Intervening Variable in the use of Electronic Money in New Normal Funds

Nel Arianty, Aldo Marfah

Abstract


This research aims to find out and analyze the influence of location and customer relationship management (CRM) on customer loyalty with customer satisfaction as an intervening variable on the use of Dana electronic money (a case study of UMSU students). The object this study is Dana users who use Dana as a means of payment using electronic money. The method used in this study is descriptive method and path analysis using 100 sample respondents. The result of data processing is done using PLS-SEM method with the help of SmartPLS 3.0 software. The results prove that location, customer relationship management (CRM) and customer satisfaction have a positive and significant influence on customer loyalty. Which is the highest t-statistic which is customer relationship management (CRM). Location variables and customer relationship management (CRM) indirectly have a positive and significant influence on customer loyalty through customer satisfaction as intervening variables.

Keywords


Costumer Relationship, Intervening Variable, Electronic Money

Full Text:

PDF

References


Akbar, A. (2015). Indikator Harga, Promosi, Dan Keputusan Pembelian. Jurnal Ekonomi Pemasaran, 3(01), 65-75.

Alma, B. (2007). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. bandung: Alfabeta.

Alma, B. (2010). Manajemen Pemasaran Dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Ammarsyaf, A. (2017). Pengaruh Service Marketing Mix Terhadap Keputusan Pelanggan (Survei Kepada Pengguna Trans Jakarta). Jakarta: Https://scholar.google.co.id.

Arianty, N. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Handphone Samsung. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 16(02), 68-81.

Alifia, M. (2021). Pengaruh Lokasi Dan Customer Relationship Management Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening Pada Penggunaan Uang Elektronik Gopay. 7(4), 6.

Assauri, S. (2010). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Bailia, J. F. T., Soegoto, A. S., & Loindong, S. S. R. (2014). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Warung-Warung Makan Lamongan Di Kota Manado. Jurnal EMBA, 2(3), 17681780.

Dulkhatif, Haryono, A. T., & Moh Mukeri Warso. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepuasan Pelanggan dan Lokasi terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Penyedia Jasa Internet Study Pt Noken Mulia Tama Semarang. Jurnal of Management, 2(2), 34.

Gultom, D. K., Arif, M., & Fahmi, M. (2020). Determinasi Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepercayaan. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 3(2), 171180. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/MANEGGIO/article/view/5290

Gustina, dkk, 2020, Model Sinergi Kelembagaan Dalam Peningkatan Kewirausahaan Mahasiswa Di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi) 3(2), 132-141

Ibrahim, A., Hidayah, T., Silver Stone, A., Saymona, Y., Anggelah, T., & Raisah Adilah, S. (2021). Pengaruh Customer Relationship Management (CRM) Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Apotek Mega Mulia. Jurnal Riset Komputer, 8 no 6(Desember 2021), 256266. https://doi.org/10.30865/jurikom.v8i6.3682.

Khairina , K. (2016). Pengaruh Harga, Lokasi dan Bukti Fisik Terhadap Keputusan Konsumen Dalam Memilih Jasa Hotel Harun Square Pada Kota Lhoksuemawe. Jurnal Visioner & Strategis, 5(2), 9-16.

Kirana, A. (2021). Presepsi Masyarakat Tentang Pelayanan Dan Fasilitas Bus Trans Metro Deli Medan. Medan: https://scholar.google.co.id.

Lupiyoadi, R. (2013). Manajemen Pemasaran. Salemba Empat.

Manap, A. (2016). Revolusi Manajemen Pemasaran. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Nelwan, O., & Mandey, S. (2019). Customer Relationship Management (Crm) Dan Personal Selling Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Pt Virgo Ekspres Tours & Travel Manado. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 2(1), 99110.

Ningtiyas, T. S. (2020). Pengaruh Persepsi Harga, Lokasi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Jasa Pengiriman Barang. IQTISHADequity Jurnal MANAJEMEN, 2(1), 4653. https://doi.org/10.51804/iej.v2i1.551

Pranitasari, D., Sihotang, S., Prastuti, D., Hermastuti, P., Saodah, E. S., & Harini, S. (2019). Pengaruh Kepuasan Pelanggan Dalam Memediasi Customer Relationship Management Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Masa Pandemi. Visionida, 8(1), 3449.

Rachmawati, R. (2014). Pengaruh kepuasan terhadap loyalitas pelanggan (Sebuah kajian terhadap bisnis makanan). Teknobuga, 1(1), 6679. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/teknobuga/article/view/6404

Rafiah, K. K. (2019). Analisis Pengaruh Kepuasan Pelanggan dan Kepercayaan Pelanggan terhadap Loyalitas Pelanggan dalam Berbelanja melalui E-commerce di Indonesia. Al Tijarah, 5(1), 46. https://doi.org/10.21111/tijarah.v5i1.3621

Rahmawati, Y. O., Kusniawati, A., Ekonomi, F., Galuh, U., & Ciamis, B. (2019). Customer reationship managemet dan. 1, 102115.

Sirait, D. P. (2018). pengaruh customer relationship management dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan ( The Effect of Relationship Management and Service Quality on Customer Satisfaction). Jurnal Digest Marketing, 3(1), 7985.

Supar, D., & Suasana, I. (2017). Peran Kepuasan Pelanggan Dalam Memediasi Pengaruh Customer Relationship Management Terhadap Loyalitas Pelanggan. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 6(3), 243024.

Wirawan, Andi Andika, Sjahruddin, Herman, Razak, N. (2019). Pengaruh Kualitas Produk dan Lokasi Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening Pada Lamuna Coffee di Kabupaten Bone. Jurnal Organisasi Dan Manajemen, 10(1), 1526. https://doi.org/10.31227/osf.io/p8e5z




DOI: https://doi.org/10.30596/miceb.v1i0.235

Refbacks

  • There are currently no refbacks.